Een kijkje achter de schermen bij onze engineers

22 februari 2022

Zonder goede engineers, geen goede IT-oplossingen. Ze hebben veel contact met de klant en gaan niet weg totdat alles getest is. Rogier Kastelein is engineer en verantwoordelijk van de uitvoer van projecten en oplossen van 2e en 3e lijns Servicedesk problemen.

Focus op projecten

Als engineer heeft Rogier een vaste dagindeling, welke wordt ingevuld door de lopende projecten: “Ik begin mijn dag meestal met de daily kick-off. Hierin bespreken we de planning van de dag en eventuele vragen worden beantwoord. Soms ben ik al eerder op pad voor een project bij een klant. Na de kick-off ga ik meteen aan de slag met het oppakken van lopende projecten. Denk hierbij aan de voorbereiding van een project, het configureren van de softwareoplossingen, de plaatsing en het documenteren van de oplevering. Ben ik daarmee klaar, dan ga ik aan de slag met de tickets van klanten.”

Organisatiebreed samenwerken

Samen met de andere operationele collega’s ben ik het vaste aanspreekpunt voor de klant. Zij kunnen bij ons terecht voor technische vragen. Daarnaast werk ik vooral samen met de andere engineers voor het inwinnen van informatie of overleg over de juiste technische invulling van een project. Met de Servicedesk en sales afdeling heb ik contact om informatie te delen en vragen te beantwoorden. Mocht ik zelf ergens tegenaan lopen, dan weet ik precies wie ik moet aanspreken binnen de organisatie. Soms zijn het ook relatief korte vragen om meer informatie te winnen over een IT-omgeving van de klant, zodat ik hierna weer verder kan met mijn eigen werkzaamheden.”

Fijne werksfeer

Werk doen wat je leuk vindt is belangrijk, maar hoe zit dat bij Rogier? “Ik vind vooral de cognitieve uitdaging leuk in mijn werk. De afwisseling tussen op kantoor werken en op locatie bij de klant, de ontwikkeling van de producten én welke mogelijkheden deze bieden. Ook vind ik de werksfeer heel belangrijk en dat zit bij ons wel goed. Buiten werk om doen we ook wel eens een potje gamen met elkaar. Daarnaast doen we met de organisatie vaak Kahoot quizzen met online borrels of personeelsbijeenkomsten. Mijn collega’s en ik wisselen dan vaak van naam om de anderen in de maling te nemen.”

Diversiteit in projecten

ADTS heeft een boel leuke klanten met uitdagende projecten: “Ik had laatst een project van RauwCC in Rotterdam Delfshaven, waarbij een interne verhuizing plaatsvond. In hun nieuwe kantoorunit kregen ze een nieuwe, snellere verbinding waarbij een nieuwe firewall nodig was. Deze heb ik geïnstalleerd en vervolgens de apparatuur van de oude naar de nieuwe locatie verhuisd en aangesloten. Hierna heb ik getest of alles juist werkt en ervoor gezorgd dat de kast waar alle apparatuur staat er netjes uitziet.”